NA, EZ KIRÁÁÁLYSÁG! // CLAIM KÁRTYAJÁTÉK // UNIVERZUM BEMUTATÓ

Papi régi kedvence…
Nagypapám régi kedvence volt egy egyszerű magyar kártyával játszható ütés-vivős játék, a snapszer. Én kisgyerekként tanultam meg és legtöbbször kétfős partikat játszottunk vele. Kicsiként csodáltam, micsoda mágus a papa, mert tudja, milyen lapok vannak a kezemben, vagy éppen a pakliban és persze mindig kikaptam. .. De jó volt vele játszani és tovább és tovább játszottunk, és aztán ahogy cseperedtem, rájöttem, nem is olyan ördöngösség megjegyezni azt a néhány lapot. Egyre jobban értettem és éreztem a snapszer rejtelmeit, és amikor először nyertem, valami furcsa elégedettség járt át és láttam papán is, hogy meglepődött. Ha a nagyobb család összegyűlt egy vasárnapi ebédre, akkor játszottunk 3-4 fővel is és rá kellett jönnöm, hogy ez így is remek játék és persze teljesen másként kell játszani, mint ketten. Sajnos hosszú évek óta nem tudunk már közösen játszani, de amikor megismertem CLAIM kártyajátékot, elgondolkodtam, vajon papa szeretné-e ezt az ütés-vivős játékot, mely nekem sok párhuzamot ad a snapszerrel.
– Itt játsszunk az asztalon?
– Hát igen, mert itt Claim-nyelmes…
Ránézel a dobozra és visszanéz rád egy üres trónszék, körülötte lovag, goblin, egy gülüszemű élőhalott és egy pajzsos valami… Hát elsőre nem éreztem, hogy nekem kell ez a játék, és hogy oly’ szívesen kipróbálnám. De olyan sok jót olvastam róla a Vagabund KIADÓ – vagabund publisher oldalán, hogy beadtam a derekam, megvettem. És milyen jól tettem! Nem csak a Játékkunyhó srácokat ragadta magával a játék, hanem ismerősi körben is sokan megkedvelték és klub alkalmakon is sokat játsszuk.
Miben rejlik a játék ereje?
SZTORI: megüresedett a trón, a játékosok fantasy világ karaktereiből csapatokat toboroznak, hogy egy végső csatában kiderüljön, ki ül majd a trónra. a Claim 1-ben pl. lovag, goblin, élőhalott, törp és hasonmás frakciók csapnak össze.
MŰKÖDÉS: a CLAIM, NA KI A KIRÁLY? kártyajáték alapjai egyszerűek, ütés-vivős mechanizmussal működik, mint az emlegetett snapszer. A frakciók, nevezzük színeknek, számozott kártyák és hívás után színre-színt kell rakni. Nem kötelező a felülütés, és aki az adott szín legmagasabb értékű kártyáját játssza ki, megnyeri az ütést. Ennyi.
TOBORZÁS: A trükk abban rejlik, hogy a játékban két fázist játszunk. Az elsőben, a toborzásban kiosztunk 13-13 lapot a játékosoknak. A maradék lapokból paklit képezünk, melyből 1 lapot képpel felfordítunk. Ezért a csapattagért megy a küzdelem. A kezdőjátékos lapot hív, ellenfele követi a színt, és aki nagyobb lapot rakott, nyeri az ütést és begyűjti a képpel felfordított lapot. A vesztes felhúzza a pakli felső lapját és ezt helyezi képpel lefele a toborzott seregébe. Az ütésben résztvevő lapok pedig kikerülnek a játékból. Újabb lapot fordítunk fel a pakliból, újabb hívás. 13 ütést így lejátszunk és a végén lesz 13-13 toborzott lapunk és máris következik a második fázis, mi csak végső ütközetnek hívjuk.
– A nap királya pedig, dobpergés…
VÉGSŐ CSATA: lejátszunk újabb 13 kört, újabb ütéseket nyerünk, ám itt nem 1-1 lapért küzdünk, hanem a kijátszott kártyákat zsebeljük be, támogatókat gyűjtve. A 13 ütés végén megnézzük, az egyes színekből ki mennyit gyűjtött be. Aki egy színből, azaz frakcióból több lapot gyűjtött be, elnyeri az adott frakció támogatását a trónért vívott csatában. Aki 3 frakcióból többséget szerez, magát a trónt is megszerzi, azaz megnyeri a játékot.
A: – Jó kis csapatot toboroztál!
B: – Hát a látnokok sok segítséget adtak. (Ekkor 5:0 és 4:1 arányban kaptam ki…)
ÚJABB CSAVAR: Az egész játék ezzel a két külön fázissal is trükkös, ám az igazi csavar abban rejlik, hogy minden frakciónak spéci képesség van. Vannak páros frakciók, melyek egymásra vannak hatással pl. a goblinok és a lovagok, vagy az óriások és a gnómok. Vannak, melyek a toborzásban, azaz az 1. fázisban pl. látnok, és vannak, melyek a 2. fázisban, a végső csatában fejtik ki trükkös képességeiket, pl. törp. A játékossegédleteken ezek a képességek jól nyomon követhetőek. Néhány pari után pedig már meg is jegyzi mindkét játékos az egyedi készségeket.
– Bercel, mit trollkodsz itt?
B: – Csak a troll lett kivéve – vagyis Küv Évi…
MÉZESMADZAG: A játék ereje és függősége abban rejlik, hogy a frakciók szabadon kombinálgathatóak. Olyan ez, mintha egy magyar kártya pakliba hirtelen újabb színeket, kéket, fehéret stb tennénk be. Mindig lesz egy páros frakció és további 3 egyéb faj. Trükkös a magyar játékszabály, mert a szabály 2. oldalán a Claim univerzum további frakcióit ismerhetjük meg, hogy azonnal szerezzük be a Claim 2 és a további Erősítés paklikat. Úgy tűnik ez a világ végtelen.
Ábel: – Vezetni kellene, milyen kombinációkat játszunk, és ezeknek milyen a játékélménye.
Igen, vannak frakciók, leosztások, melyek vicces helyzetekhez vezetnek, de a játék ettől is szép. Okoznak néha meglepetést egyes fajok. Izgalmas elmerülni a kombinálások mélységébe, megismerni a trükköket, egymásra hatásokat. Mikor érdemes nyerni egy ütést, vagy az ismeretlen lapot megszerezni. Hú, nagyon jó kis játék ez!
ELSŐ BENYOMÁS: Amikor először kibontottam a CLAIM tenyérnyi dobozát, meglepődve láttam, hogy összesen 52 kártya, 2 áttekintő lap és egy játékszabály található a dobozban. Konkrétan a doboz fele üres volt. Kicsit mérgelődtem magamban, de pár parti lejátszása után rájöttem a trükkre: ha sokat játszunk vele, a lapok kopnak, kártyavédőzni kell és bizony kártyavédőzve éppen kitölti az 52 lap a rendelkezésre álló teret. Így már mérgem is elszállt.
KIEGÉSZÍTŐ PAKLIK // PROMÓCIÓS LAPOK
Sötét elf kijátszásakor a gyermek arckifejezésében megsemmisítő vigyor látható…
Az erősítés paklik újabb frakciókat adnak a játékhoz, valamint a magyar nyelven kiadott Erősítés: Jég, na ki fagyok én? pakli behozza a varázstárgyakat , melyek újabb váratlan helyzeteket hoznak a játékba. Ez a pakli ritka csodaszép, mert csillog, villog, fényesek a lapok!
Az Erősítés: Félelem, na ki a sötét? pakli pedig új frakciók mellett a hősöket adja hozzá a játékhoz, melyek szintén segíthetnek a trónért vívott küzdelemben.
Varázstárgyak > Hősök > Frakciók – jó ez a matek, azaz a varázstárgyak erősebbek a hősöknél, melyek erősebbek a frakció szabályoknál. Ennyire egyszerű…
Egy- egy promóciós frakció készlet pedig újabb lényeket, újabb képességeket hoz játékba. A kiegészítők és fajok sora végtelen. Rengeteg faj, rengeteg kombinációs lehetőség, rengeteg közös játékos pillanat!
3-4 FŐS PARTIK // EZ AZ IGAZI!
Bercel nyeri a törp hívást, ám Ábel szerzi meg a törpöket és apa kezdi az új hívást az utoljára lerakott sárkánya miatt. Ugye, mennyire egyszerű!?
– Ha már snapszerozni lehet 3-4 fővel, akkor Claimezni is lehessen már… – nyilván ez a gondolat vezérelte a játék készítőjét, amikor megalkotta a 3-4 főre vonatkozó játékszabályokat.
Önmagában a játék nem játszható nagyobb játékos számmal. 3-4 fő számára szükséges a Claim 1 és a Claim 2 pakli, vagy további kiegészítő frakciók. 3-4 fő esetén az alapszabályok változatlanok maradnak, ám a játékos szám miatt nem 5, hanem 7 frakcióval játszunk – egy páros frakció mellé további 5 frakciót választunk. A kiosztott lapok számában is lesz változás, de a leglényegesebb, hogy míg a 3 fős variációban mindenki egyénileg küzd a trónért, addig 4 fővel a szemben ülő játékosok egy csapatot alkotnak. A toborzás fázisban két lapot csapunk fel a pakli mellé és máris mehet, csapathatjuk. A játékot az nyeri, aki a legtöbb frakció szavazatát elnyeri, azaz egy adott frakcióból a legtöbb lapot gyűjtötte be ütésekkel.
Mivel néhány frakció másként viselkedik nagyobb játékos számnál, nálunk az vált be, hogy a kijátszott lapokat mindenki saját maga elé helyezi le, így a 3-4 kijátszott lap jól látható lesz. Mert bizony a kör végén néha vakarjuk a fejünket, ki, milyen lap hatására nyer, ki kap lapot, vagy ki választ elsőként, másodikként stb.
Néha adódnak vicces helyzetek és több 3 fős partinál azon szurkoltam, hogy legalább egy ütésem legyen már a végén. Így volt ekkor is: Játék közben háttérben zenét hallgattunk. – Ha így haladunk 0 ütésem lesz – mondom elkeseredve. Bercel azonnal reagál: – Nekem is csak egy ütésem van még! Erre Ábel gyorsan lecsap: – Bercel, ott ütöd a hasadat a zene ritmusára, neked több ütésed is van már!
3 fővel rendszeresen játszunk, nagyon kedveljük ezt a variánst (igen, variáns szót használ a játékszabály is). 4 fős partit próbáltuk, de nem Anya kedvence ez a játék, így 4 fővel kevesebb tapasztalásunk van még. De majd pótoljuk!
JÁTÉKIDŐ: Persze, a leosztástól erősen függ egy-egy parti kimenetele, és igen, bőven kap szerepet a szerencse. 2 fővel lemértem, 25 perc alatt 3 partit simán lejátszunk, visszavágóval, vagy éppen döntővel, ha úgy hozza a sors. És ebben az előkészítés és az elpakolás ideje is benne van.
Így született meg a gyermeki javaslat, egy kihívás: dupla paklival, 104 lappal, mint egy römizésnél 3-4 fővel szívesen kipróbálnánk.
ÖSSZEFOGLALVA: Imádjuk ezt az aprócska ütés-vivős kártyajátékot és mi még csak a Claim univerzum előszobájában állunk, ám az ajtó nyitva, irány a helyszínek, újabb frakciók, újabb kombinációk, újabb élmények! Lépj be Te is a Claim ajtaján, hidd el, megéri! És igen, Papám biztosan szeretné ezt a játékot és biztosan sokszor csatáznánk a trónért.
Szeretjük, mert:
– kreatív ütés-vivős kártyajáték, nagy kombinálhatósággal és vicces kártya egymásra hatásokkal
– 2 fővel pikk-pakk lejátszható 2-3 parti 30 perc alatt
– könnyen tanítható, gyorsan tanulható
– amolyan „ – Játsszunk vele minden nap!” játék, mert gyors és variálható
– az egyik legviccesebb 3-4 fős ütés-vivős játék számunkra az utóbbi időben, de ehhez kell az 1. és 2. pakli együtt, vagy további kiegészítők.
Hátrány?
– a játék grafikája és tematikája többeket eltántorított nálunk a játéktól
– egyes frakciók színe nehezen megkülönböztethető egymástól pl. élőhalott és troll – de az ikonrendszer segít azonosítani, de rendszeresen összekeverjük, figyelni kell, na… ennyi…
– mivel sokat pörög a játék, gyorsan kopik, hát óvjuk meg! Azonnal kártyavédőzzük be, megéri ez a pici beruházás.
– néha aránytalanul lehetetlen jól teljesíteni, de ettől még vicces a játék és azonnal visszavágót követelős – tehát, akkor ez nem is hátrány…
RÁDIÓS beszélgetés a Claim játékról itt hallgatható a mannás beszélgetésünkben az 5. perctől.
Kövess minket! Viszjátssz!
CLAIM – Na, ki a király?
Ajánlott életkor a dobozon: 8+
Ajánlott játékos szám: 2 (3-4) a Claim 2. paklival kombinálva
Játékidő: 25 perc

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.